Fietsen in Groningen: op avontuur door Stad
‘It’s amazing to see all people cycling together at the same time at crossroads.’, zegt een arts uit Australië tegen mij op een congres wanneer hij hoort dat ik uit Groningen kom. Hij had zijn ogen uitgekeken en zich verbaasd over het feit dat er zo weinig ongelukken gebeuren. In Groningen krijg je als fietser op 29 kruispunten ‘van alle richtingen tegelijk groen’. Hoe werkt dat fietsen in Groningen? Niemand heeft voorrang, je moet gewoon goed opletten. Daarom zeggen we in Groningen: ‘we lossen het samen op’.
De fiets, wat mij betreft vervoersmiddel nummer 1 in Stad. Nergens ter wereld fietsen zoveel mensen als in Groningen. Op je stalen ros kun je snel van A naar B zonder al te veel vertraging. Heerlijk in de buitenlucht en ook nog eens goed voor de conditie. Maar liefst zestig procent van alle verkeersbewegingen gebeurt op de fiets. Al fietsend door de stad verdeel ik mijn medefietsers graag in verschillende categorieën. In deze blog vertel ik je welke ‘soorten fietsers’ er wat mij betreft te vinden zijn in Groningen. Kortom, ga met mij mee op fiets avontuur door Stad.
Groen! Groen! Groen!
Het fietsen over een kruispunt met ‘Alle richtingen tegelijk groen’ is een uitdaging. Zeker in de spits let ik extra goed op. Fietsers krioelen kriskras door elkaar. Als ik haast heb, zorg ik dat ik vooraan sta en bij groen flink op de pedalen ga staan om als eerste de kruising over te steken. Ben ik in een ontspannen modus? Dan nader ik rustig het kruispunt, laat snelle fietsers voorgaan en steek als een van de laatsten de kruising over.
Groningen Fietsstad
In Groningen zijn er sinds de invoering in 1989 geen dodelijke ongelukken meer gebeurd tussen auto’s en fietsers. In Rotterdam is dit als proef ingevoerd, maar als snel gestopt vanwege vele ongelukken. Dit kan alleen in Groningen.
In Stad vind je een mengelmoes van soorten fietsers. Ik zie mezelf niet per se als een hokjes denker, maar elke fietser behoort toch wel tot een bepaalde ‘soort’. Daarom geef ik je een overzicht van variëteiten. Zo kun jij je voorbereiden op de fietschaos in Groningen.
1. De doorgewinterde fietsers
Dit zijn fietsers die al sinds jaar en dag door de stad scheuren. Moeiteloos banen ze zich een weg door het drukke fietsverkeer zonder ongelukken te maken. Ze kennen elk binnendoor straatje en steegje. Kruispunt met groen aan alle zijden? Zij weten hoe je het snel en veilig aan de overkant komt. Onder deze groep schaar ik Stadjers en ouderejaars studenten.
2. De Swapfiets-nation oftewel 1e jaars studenten
Ik geef toe, niet elke eerstejaars student heeft een Swapfiets. Toch moet je deze groep in de gaten houden. Over die Swapfiets gesproken, hoe vind je in godsnaam de juiste fiets met blauw voorwiel terug na een avondje stappen? Vooral in de maanden augustus, september en oktober (tijdens en na de KEI-week, de introductieperiode voor nieuwe studenten) kan deze groep nog wel eens voor onveilige situaties zorgen. Hun onwetendheid over het fietsgedrag in Stad maakt dat ze nogal eens een gekke move maken tijdens het fietsen. In mijn tijd fietsten eerstejaars studenten (mijzelf incluis) met een kaart van Groningen (die je kreeg in de KEI-week) door de stad op zoek naar het adres van hun date of commissielid. Ik ben zelfs een keer met mijn fiets de ringweg overgestoken omdat ik niet wist waar de fietstunnel was.
3. Aziaten op (kinder)fietsen
Stad is populair onder buitenlandse studenten, vooral studenten uit Azië weten Groningen goed te vinden. Deze groep studenten verdient absoluut een eigen categorie. Vanwege hun lengte schaffen ze nogal eens een kinderfiets aan. Nu wordt fietsen ons Stadjers met de paplepel ingegoten, in Azië is dit toch anders. Zaken zoals ‘plaats op de weg’, ‘hand uitsteken’ en ‘omkijken voor je afslaat’ zijn er niet bij. Stiekem zou ik willen pleiten voor fietsles voor alle buitenlandse studenten, prettig voor zowel henzelf als andere weggebruikers.
4. OV-fietsers
Deze groep is makkelijk te herkennen op hun geel-blauwe fiets. Ze komen in groten getale over de museumbrug gefietst onderweg naar een gezellig dagje Groningen. Veelal dagjesmensen, zonder enige kennis over de stad. Al kwebbelend over hoe mooi Stad wel niet is, stoppen ze midden op straat om iets aan te wijzen. Wanneer je dus een dagje Groningen in de planning hebt, denk dan al fietsend op je OV-fiets ook even goed aan je medefietsers. 😉
5. Buitencategorie – Bezorgfietsers
Rekening houden met je ecologische voetafdruk is op het moment hot and happening. Toch denk ik dat dit niet per se de reden is geweest dat zoveel bezorgdiensten zijn overgestapt van een brommer naar een elektrische fiets. Deze groep heeft één doel: eten warm bij de klant krijgen. Prima doel, maar of dit altijd veilig gebeurt? Let dus goed op voorbijvliegende Fooddrop of Thuisbezorgd.nl bezorgers met groene of oranje jas en dito vierkante rugzak. Die rugzak is dan weer heel slecht voor de aerodynamica. 😉
‘Ik val op’
Mijn tip voor het najaar en winter? Investeer in goede verlichting voor op je tweewieler. Dan heb ik het niet over die ienie minie lampjes van de HEMA, nee een goed en duidelijk zichtbaar voor- en achterlicht. Wel zo veilig! Scheelt een hoop geld trouwens, een boete voor fietsen zonder licht kost je €55,- bij oom agent.
Goede verlichting vind je o.a. bij Decathlon, Blokker en bij Albert Heijn hebben ze een tof Liggi van AXA.
Tips:
Lees ook eens 3 x fietsroutes vanuit Groningen- Stad.
Ga eens mee tijdens een fototour op de fiets of The Alternative Tour.
Onder welke groep fietsers val jij? Laat het me hieronder weten in een reactie.
0 reacties